Serious ah cuti semester dah habis?! Terasa macam baru dua minggu lepas aku menghembuskan nafas lega sebab dah habis final exam dan teruja untuk cuti semester. Dah kira agak lama juga bercuti (bangun, tidur dan makan) sampai terasa macam tepu sangat dah otak ni tak begitu produktif. Pejam celik pejam celik, aaaaaaah semester baru dah bermula dengan cabaran dan nafas baru. 

Untuk semester ini, jadual kelas boleh tahan mencabar di mana aku akan bangun seawal jam 5 pagi untuk bersiap dan menuju ke kelas (morning class) for every single day. Boleh bayangkan betapa mencabarnya itu? Tak apa, aku tahu bukan aku seorang saja yang menghadapi situasi yang sama. I'm sure orang lain pun sama especially those yang tinggal dekat luar kampus and terpaksa berulang alik dari rumah ke kampus setiap hari. 


Alhamdulillah. Walaupun aku terponteng untuk hari pertama (atas faktor kesihatan yang kurang mengizinkan), aku still berpeluang untuk ke kelas-kelas yang lain. Assignment? Aku cuba sedaya upaya untuk lupakan ia seketika. First week is meant for us to enjoy - meeting up with classmates & sembang-sembang. 

Walaupun kebiasaannya first week ni adalah minggu untuk santai, kami sebagai pelajar journalism sudah pun diberikan peringatan oleh para pensyarah untuk bersedia dengan cabaran semester empat ini. Aku mula berdebar dan berpeluh bila dengar briefing dari semua pensyarah subjek berkenaan dengan segala projek untuk semester ini. 

First week dah kena fikir pasal tajuk research,
First week dah kena fikir pasal newspaper editorial,
First week dah kena fikir pasal broadcast journalism,
dan first week dah fikir macam nak quit. Eh! Jangan macam-macam.


Bersama dengan sebahagian dari budak kelas


With the new members of Journalism Society

Apa-apa pun, aku akan cuba sedaya upaya untuk set mind ini agar sentiasa positif dengan segala cabaran and just enjoy the moments sebab I only have 1 more year living in a student's life before 'flying' to the world of internship. Wish me the best of luck for this brand new semester!