6 things to do after broke up

Monday, May 23, 2011 Pojiegraphy Journal 6 Comments

Hello guys! I am here to write something that might be informative to you.
Nowadays, broke up in a relationship was just a thing that is so much familiar to us ; among the teenagers. Family realtionship, friends relationship or maybe love relationship. Well, these are the things that you should do in order to get yourself back after broke up.

1. Stop thinking about her/him, Try to make yourself busy with your routine.
Simple, seperti makan kacang. Perpisahan dalam sesuatu perhubungan bukanlah sesuatu perkara yang diinginkan oleh setiap individu. Namun, walaubagaimanapun kita tidak boleh menjanjikan kebahagiaan yang berkekalan dalam hidup kita, pasti adanya perpisahaan dalam setiap perhubungan. Apabila anda menghadapi perpisahan dengan si dia, cuba untuk move on, dengan tidak menyelitkan si dia dalam pemikiran anda. Antara langkah yang berkesan, cuba untuk lakukan aktiviti harian anda dengan sekerap yang mungkin. Sebagai contoh, lepak dengan kawan-kawan, cuba untuk menyertai aktiviti komuniti, or maybe kepada para pelajar universiti, anda mungkin boleh membusykan diri anda dengan kerja-kerja assignment yang berlambak, tertangguh kerana sering berborak dengan si dia dalam telefon pada waktu malam.


2. Cuba untuk tidak melawat profile, status atau apa apa pun kepunyaan si dia, tapi bukan dengan cara mendelete atau memblock si dia dari list anda.
Ramai yang mempunyai pendapat dan tanggapan bahawa dengan cara mendelete atau memblock si dia dari list anda adalah salah satu cara yang baik untuk move on. Its a big NO, dengan melakukan cara sebegitu, nampak sangat dia tu sangat penting dalam hidup kita dan ada kemungkinan dia akan beranggapan bahawa kita takut untuk melihat kebahagiaannya kelak. Kebiasaannya perkara ini selalu berlaku dalam kalangan remaja perempuan, cuba untuk berani menghadapi kenyataan. Dengan cara tidak melawat dan selalu membaca status atau tweet si dia, ada kemungkinan boleh membantu anda untuk move on.


3. Jangan selalu mendengar lagu sedih/emo.
Mendengar lagu sedih/emo pada hari perpisahan adalah sangat digalakkan, bertujuan untuk membuang segala perasaan/tekanan yang tidak sepatutnya ada lagi, make sure you let it go as soon as you know you're no longer with her/him. Jangan pendam, jangan simpan perasaan itu. Mendengar lagu sedih/emo pada 1 bulan selepas perpisahan adalah sangat tidak digalakkan. Ia adalah umpama anda masih lagi berada di situasi yang lama dan terus mengharapkan diri si dia untuk kembali, jangan berharap nanti anda yang susah.


4. Jika si dia menghubungi anda, cuba untuk tidak menunjukkan diri anda tengah bersedih.
Sebulan telah berlalu selepas hari perpisahan anda dengan dia, ada kemungkinan si dia akan menghubungi anda tidak kira melalui panggilan telefon ataupun SMS sekadar ingin tahu khabar anda. Ingat, cuba untuk tidak menunjukkan diri anda masih lagi berharap untuk dia kembali, ataupun menunjukkan diri anda tidak boleh terima dengan kenyataan ini. Cuba bercakap atau sms dengan nada atau mood happy, looks like there was nothing happened between you guys. That would be much great!


5. Tidak pernah berharap untuk kembali dengan si dia.
Walau apa pun terjadi, mengharap untuk kembali dengan si dia adalah suatu perkara yang tidak perlu/seboleh-bolehnya tidak akan terjadi. Zaman sekarang kita lihat pelbagai ragam/drama yang terjadi dalam suatu relationship tu, ada yang si A buat hal, ada yang si B buat hal. Dalam kes ini, ia adalah bergantung pada diri sendiri. Jika anda salah, maka jangan pernah berharap untuk kembali dan begitu juga jika anda tidak bersalah. Jika kesalahan yang dilakukan oleh dia sangat sangat berat hingga menyebabkan kepada perpisahan? Well, sudah terbukti bahawa anda tidak sepatutnya kembali dengan si dia semula, berkemungkinan besar dia akan melakukan kesalahannya sekali lagi. Macam orang kata, kalau dah buat tu sudah tentu dia akan ulang balik. Cuma yang berbezanya ialah, dalam masa terdekat ataupun lama ianya akan terjadi balik.


6. Apabila jumpa teman baru, cuba untuk tidak membandingkan si dia dengan teman baru anda.
Hmm, nampaknya ramai sangat individu yang gemar membandingkan bekas teman dan teman baru mereka, teman special. Nak tahu siapa lagi cantik? Nak tahu siapa lagi handsome? Nak tahu siapa lagi terkenal? dan banyak lagi. Membuat perbandingan adalah sama sekali tidak perlu, anda sudah jumpa teman baru then mulakanlah episod baru anda dengannya tanpa melihat kembali kisah silam (membandingkan si dia dengan teman baru) kerana anda sendiri memilih teman baru anda itu, sudah tentulah dia jauh lebih baik daripada teman lama anda. So, making a combination between them was just so unhealthy for you to do.


Well, good luck guys. Face the reality, whatever it is after your broke up MOVE ON is a must!
Let them be a part of our life before, not forever. Terkejut pulak tiba tiba post pasal perpisahan ini. Eh, aku bukan baru berpisah ke apa. Just wanna share with you guys.

p/s : mencintai seseorang itu adalah sesuatu yang kita tidak pernah plan atau bercadang untuk buat.

Regards, Pojiegraphy.

6 comments:

  1. salam pojie.
    Satu post yg menarik... Tapi kan apa patut kita buat kalau tetiba ingatan kepada si dia kembali dalam fikiran kita setelah lama tidak berhubung dengannya?
    Hope you can give ur opinion about that. Thanks.

    ReplyDelete
  2. @Mira Fadzlin : Thanks :) Hmmm, well. Kalau bab yang tu. Maybe you should give a try to contact them. By call or text, but remember not to make any hope. Just for asking about their news and else. Maybe its help, perhaps. :)

    ReplyDelete
  3. says:post yg sgt berguna..thanks la. yew..bole jadi motivator la selepas neyh..hehe

    ReplyDelete
  4. @Ayda, Thanks and am glad to hear that :)

    ReplyDelete
  5. thank you so much for your advice. yeah, I think I should give it a try. =)

    ReplyDelete